آمار اقامت در هتل‌ها کمتر شد/گرانی و گرما بی‌تاثیر نبود

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ هتل‌داران کشور همچنان از ضریب اشغال اتاق‌هایشان ناراضی هستند. سال ۹۸ با اوج اتفاقات مختلف رو به رو بود. از سیل‌های پی در پی عید شروع شد و به شیوع ویروس کرونا در پایان سال ختم شد. هتلداران معتقد هستند که سال ۹۸ بدترین سال برای آنها بود چون با هر اتفاقی سفرها لغو می‌شد و آنها باید رزرو اتاق‌ها را کنسل می‌کردند و تاوان اتفاقات ناگهانی را می‌دادند.

ممنوعیت سفر در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ بسیاری از افراد را در آستانه ورشکستگی قرار داد پس از آن در سال ۱۴۰۱ سفرها در تابستان رونق گرفت اما نه مانند سالهای قبل از کرونا. با این وجود فعالان گردشگری به خصوص هتلداران چشم امید به تابستان ۱۴۰۲ داشتند اما آنها می‌گویند با اینکه نسبت به سالهای کرونا میزان اشغال هتل‌ها بهتر شده اما همچنان این آمار به سالهای قبل از ۹۸ برنگشته است. حتی تابستان امسال که امید می‌رفت اتفاقات بهتری بیفتد.

در این باره احمد امینی یکی از هتلداران استان کهگیلویه و بویراحمد درباره میزان اقبال مسافران از هتل‌های این استان به خبرنگار مهر گفت: این استان در فصل تابستان یکی از مقاصد گردشگری است چون آب و هوای خوبی دارد اما تعداد هتل‌هایش کم است با این حال همین هتل‌ها نیز در تابستان امسال مسافر نداشتند این درحالی است که تصور می‌کردیم بعد از کرونا و بعد از اتفاقات سالهای گذشته، با افزایش ورود مسافر رو به رو شویم اما عواملی مانند گرمای زیاد و گرانی‌های متعدد مانع سفر مردم شد. اگر این روند ادامه داشته باشد ما باید همین هتل‌های باقی مانده را نیز تعطیل کنیم تا از ضررهای آتی جلوگیری شود.

کم کم به فصلی می رسیم که اردبیل سردتر می‌شود و مسافران هم کمتر

وی گفت: شهریور و اوایل مهر ماه تنها زمانهای باقی مانده برای امیدواری ما هستند. چشم ما به این ماههاست. متأسفانه بنزین سفر هم که زمانی از سوی دولت اعلام می‌شد؛ دیگر مطرح نیست تا مشوقی برای سفر باشد.

یاسر واحدی هم از هتلداران استان اردبیل به خبرنگار مهر گفت: این استان باید در فصل گرما مسافر داشته باشد اما بپرسید چند هتل در اردبیل، درصد اشغال بالای ۵۰ درصد داشته‌اند. اگر این روند ادامه داشته باشد ما باید درهای هتل را تخته کنیم چون مردم کمتری تا اردبیل با خودروی شخصی می آیند. هواپیما برای اردبیل هم نداریم. این مسیر قطار هم ندارد. باید تا عادی شدن شرایط باز هم ضرر بدهیم. کم کم به فصلی نزدیک می‌شویم که اردبیل سردتر می‌شود و مسافرانش هم کمتر.

آمار اقامت در هتل‌ها کمتر شد/گرانی و گرما بی‌تاثیر نبود

در این باره جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: آماری از میزان سفرها و اشغال هتل‌ها نداریم اما در یک ماه گذشته متوجه شدم که آمار اقامت به شدت پایین آمده است. علت را که جویا شدم مربوط می‌شد به موضوع بنزین در کشور. متأسفانه هر اتفاق کوچکی که در کشور می‌افتد اولین و بیشترین تأثیرش را روی گردشگری می‌گذارد.

وضعیت اشغال هتل‌ها در تابستان حتی نسبت به سال گذشته نیز کمتر است

وی با بیان اینکه گرمای بی سابقه هوا و تعطیلی چند روزه کشور هم در سفرها بی تأثیر نبود گفت: هتل‌های برخی از استان‌ها هر سال آنقدر پر بودند که جای خالی نداشتند اما امسال این هتل‌ها هم آمار کمی داشتند مانند هتل‌های همدان و آذربایجان غربی. این درحالی است که در ماههای گرم سال، این استان‌ها دمای هوای بهتری داشتند.

حمزه زاده با اعلام اینکه وضعیت اشغال هتل‌ها در تابستان حتی نسبت به سال گذشته نیز کمتر است اما نسبت به سال‌های کرونا بهتر شده است گفت: در حال حاضر هواپیما برای شهرهای گردشگری پیدا نمی‌شود. حتی یکی از ایرلاین‌ها که در استان کرمان مراکز اقامتی متعددی دارد؛ ترجیح داده مسیرش را به خارج از کشور تغییر دهد. در صورتی که کرمان یکی از استان‌های پر تقاضا است. همین چند روز پیش تعدادی از رزروهای کرمان را برای شهریور ماه کنسل کرده‌ایم تنها به این دلیل که پرواز به کرمان کم است.

حمزه زاده امیدوار است که وضعیت ضریب اشغال هتل‌ها در شهریور بهتر شود چون هر سال در ماه شهریور به دلیل خنکی هوا، میزان سفرها افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه خرداد امسال ضریب اقامت هتل‌ها در شهرهای پر مسافر نیز با کاهش روبرو بود گفت: همیشه در ماه اول تابستان با تعطیلی مدارس تا حدودی شاهد بهبود وضعیت اقامت هتل‌ها بودیم. حتی هتل‌های کیش و قشم و بوشهر از ظرفیت تکمیل خود گزارش دادند اما در واقع میزان اقامت کاهشی بوده چون نه تنها در کشور مکانیزم آماری درستی در حوزه گردشگری نداریم بلکه در بیشتر مواقع آمارها اشتباه گزارش می‌شود.

نرخ اقامت چند؟

جدا از اینکه هتلداران موارد مختلفی را برای عدم استقبال از سفر در ایام تابستان ارائه می‌کنند بد نیست نگاهی هم به نرخ هتل‌ها انداخته شود. نرخ هتل‌ها از سال ۹۷ تا کنون تغییر محسوسی داشته است. هر چند که این تغییر در بسیاری از کالاها وجود داشته اما گرانی اقامت در هتل هم در سفر مردم بی تأثیر نیست. بنابراین باید گفت که اگر افراد به سفر هم رفته باشند کمتر از هتل استفاده کرده‌اند. چون به عنوان مثال نرخ اقامت در هتل‌های ۵ ستاره کیش ۱۰ میلیون تومان به بالاست. اگر این هتل با تور خریداری شود، قیمت آن به نفری ۵ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند اما باز هم سفر به کیش برای یک خانواده ۴ نفره کمتر از ۲۰ میلیون تومان نخواهد بود.

سفر به مشهد نیز برای یک خانواده دو نفره کمتر از ده میلیون تومان نیست چون هتل‌های مناسب برای اقامت در مشهد هم ارزان نیستند و از شبی ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و هر اندازه ستاره‌ها بیشتر باشد، نرخ اتاق هم بالا می‌رود. در همین تهران خیلی از هتل‌ها در اختیار پلتفرم‌های سفر قرار گرفته‌اند و آنها نرخ اتاق سه ستاره را برای یک شب اقامت کمتر از یک میلیون تومان نمی‌دهند. اگر قرار باشد مسافر مدت بیشتری را در هتل اقامت کند هزینه‌ها به حدی خواهد بود که باید از قبل برای آن مدیریت کرده باشد. بنابراین قیمت اتاق هتل هم یکی از دلایل اصلی عدم استقبال و کاهش مدت اقامت است. در این راستا هتلداران نیز باید چاره‌ای اندیشیده و همانطور که تقاضای تسهیلات سفر دارند، خود نیز به فکری مشوق‌های اقامت باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید